خرابی کارت خوان می تواند یکی از اتفاق های ناخوشایند در هر کسب وکار باشد. این روزها دستگاه های کارتخوان یا همان پوز pos مهم ترین ابزار دریافت پول از مشتریان هستند و هرگونه اشکال در این دستگاه ها می تواند ضمن ایجاد وقفه در فروش هم فروشنده و هم خریدار را با مشکلات بسیار مواجه کند. از همین رو پشتیبانی، تعمیر و رفع عیب پوزهای ثابت و سیار از مهم ترین دغدغه های شرکت پرداخت الکترونیک است.
کم نگه داشتن شارژ
کارتخوانهایی نظیر پکس s90 و پکس s910 , وریفون ۶۷۰ , وریفون ۶۸۰ اگر تا ۶ ساعت دستگاه را روشن نگه دارند نمیشه گفت دستگاه از حالت استاندارد خود خارج شده است و مشکل دارد.
باطری کارتخوان های سیار میتوانند تا ۴۸ ساعت در حالت استندبای شارژ داشته باشند ولی این موضوع شامل حال همه انواع کارتخوان ها نمیشود.
بنابراین ملاک کاربران برای اینکه باطری کارتخوان خود را تعویض کنند، نگهداری شارژ کمتر از ۶ ساعت در حالت استفاده مداوم است.
البته باید حساب کارتخوانهایی از جمله کارتخوان پکس s58 که دوحالته (سیار و ثابت) هستند را از این موضوع جدا کرد. اینگونه کارتخوانهای دومنظوره معمولا تا ۲ ساعت میتوانند شارژ نگه دارند، چون عمده استفاده آنها باید در حالت ثابت و متصل به منبع برق باشد.
بسیاری از سازندگان دستگاه کارتخوان یکسری روش های امنیتی برای دستگاه های خود درنظر گرفته اند.
یکی از این روش ها این است که اگر دستگاه کارتخوان یک حمله امنیتی ( فیزیکی یا نرم افزاری ) را تشخیص دهد، به حالت تمپر میرود.مهمترین دلیل تمپر شدن پوز بانکی دستکاری و یا ضربه میباشد.
فعال شدن قفلهای امنیتی Security lock برای جلوگیری از دستکاری سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه کارتخوان را تمپر Tamper شدن گویند .
کلمه تمپر به معنی دستکاری میباشد . و رفع تمپری به معنی برطرف کردن عامل دستکاری و جلوگیری از هک شدن و سرقت اطلاعات دستگاه کارتخوان میباشد.رفع خطای تمپر ، تمپر شدن دستگاه های کارتخوان سیار جزو ارور ها و خطاهای رایج کارتخوان های سیار می باشد که هر پذیرنده ای برای یک بار هم که شده با این خطا و ارور و خطا مواجه می شود.
در کارتخوان های سیار خطای تمپر می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما عمده ترین دلیل به وجود آمدن این خطا همانگونه که از معنای این کلمه مشخص است یعنی دستکاری شدن این دستگاه باشد . حال این دستکاری شدن میتواند جابجا شدن برد ها در درون دستگاه باشد یا باز شدن و یا ضربه و احتمالاتی شبیه به آن. در این صورت سیستم امنیتی کارتخوان وارد عمل شده و دستگاه قفل میشود .
۳- تمپر نرم افزاری دستگاه کارتخوان
برخی از حملات نیز ممکن است بصورت نرم افزاری باشد.
بطورمثال اگر سوکت شارژ دستگاه را به یک شارژر نامرتبط متصل نمایید، ممکن است دستگاه تلقی حمله نرم افزاری را داشته باشد، در این حالت نیز به حالت تمپر میرود.
یا اگر شخصی دستگاه را باز کند که تخصص این کار را ندارد، قطعاتی در دستگاه هستند که به پردازنده مرکزی اطلاع میدهند که حمله صورت گرفته است.
در این حالت نیز دستگاه به حالت تمپر نرم افزاری میرود.
در حالت تمپر نرم افزاری، دستگاه نرم افزار خود را پاک میکند و اصطلاحا no application میشود.
۴- تمپر سخت افزاری دستگاه کارتخوان
بطور مثال اگر ضربه ای به دستگاه بخورد دستگاه ممکن است این تلقی را داشته باشد که به آن بصورت سخت افزاری حمله شده است.
این ضربات فیزیکی معمولا زمانی اتفاق میفتد که دستگاه از دست شما سقوط کند، یا در اثر تکانهای شدید حاصل از پرش خودرو از روی دست اندازها، دستگاه نیز ضربه بخورد و از این دست موارد.
بنابراین دستگاه در همه مواردی که تلقی حمله فیزیکی داشته باشد برای امنیت تراکنش های شما و جلوگیری از هک دستگاه خود را به حالت تمپر میبرد.
این خرابی معمولا بر اثر استفاده زیاد و یا اتصال نامناسب شارژر به دستگاه کارتخوان صورت میپذیرد که به راحتی قابل تعویض است و مشکل خاصی به وجود نمیاورد.
۶- خرابی مکان نصب سیمکارت
در حالتی این اتفاق رخ میدهد که سیمکارت به اشتباه جا زده میشود. هنگام نصب سیمکارت باید دقت کنید که جهت آن صحیح باشد تا موجب کج شدن پینهای اتصال سیمکارت دستگاه نشود.